Aeduba on kasulik, aga seda ei tohi toorelt süüa. Vaata, miks!

 (9)
Aeduba on kasulik, aga seda ei tohi toorelt süüa. Vaata, miks!
Shutterstock

Herne- ja oavalgud on organismile hästi omastatavad ja ühed paremad asendamatute aminohapete allikad.

Mineraalainetest leidub aedhernestes ja aedubades märkimisväärselt kaaliumi, kaltsiumi, rauda, vaske, magneesiumi, mangaani, naatriumi, fosforit, seleeni ja tsinki. Veel sisaldavad nad karotinoide, millest tekib silmadele vajalik A-vitamiin. Aedherned ja -oad on head C-vitamiini ja B-grupi (B1, B2, B3, B5, B6 ja B9) vitamiinide allikad. Peale selle sisaldavad nad veel E- ja K-vitamiini.

Ka aedoad koguvad populaarsust

Aeduba kui sooja- ja valgusnõudlik kultuur on meie aedades vähem levinud, aga muutub üha populaarsemaks. Soojanõudlikkuse tõttu külvatakse aeduba kolm-neli nädalat pärast aedhernest. Selleks et saada ka jahedapoolsel suvel head kaunasaaki, tasub valida varavalmiv sort. Jõgeval on aretatud varase valmimisajaga sordid: 35–40 cm kõrgused põõsasoad, mis ei vaja toestamist. Varane valmimine võimaldab aeduba külvata mitmel eri ajal mai lõpust kuni jaanipäevani, soojal suvel ehk ka juuni lõpuni, ja korjata oakaunu sügiseni. Kodumaised aedoasordid on meie ilmastikuga paremini kohanenud kui lõuna poolt sissetoodud sordid. Meie sordid taluvad paremini kevadel seemnete idanemise ajal aeg-ajalt Eestis olevat madalamat mullatemperatuuri, taimed tärkavad paremini ja haigestuvad vähem juurepõletikesse.

Uba ei tohi peenralt suhu panna

Seotud lood:

Aedoa kaunu ega neis küpsevaid seemneid ei saa otse peenralt suhu pista. Poolvalminud kaunu või teri ja valminud seemneid võime süüa alles pärast kuumtöötlust või hapendamist, mis lagundab neis sisalduva mürgise fasiini. Aedoakaunu on hea talveks sügavkülma panna, olles need enne blanšeerinud.

Eestis kasvatatud aedherne ja -oasortidest, ning sellest, miks neid eelistada loe põhjalikumalt Maakodu värskest numberist või DIGIAJAKIRJAST.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare