Kas teadsid, milline osa õunast on kõige tervislikum? Vaata järele!

Foto: Pixabay.com

Õunu soovitatakse tihti koorida, siiski näitavad uuringud, et koor võib olla õuna kõige kasulikum või ka kõige kahjulikum osa.

Õunakoores on hulgaliselt vitamiine. Koorimata keskmine õun annab 8,4 mg C-vitamiini ning 98 IU (international unit) A-vitamiini. Ilma kooreta saab õunast kõigest 6,4 mg C-vitamiini ja 61 IU A-vitamiini.

Lisaks sisaldab keskmine koorega õun 4,4 grammi kiudaineid. Koorituna väheneb see hulk poole võrra. Heaks kiudainete allikaks peetakse toitu, mis annab vähemalt 3 grammi kiudaineid. Kiudained lihtsustavad seedimist ja aitavad kehas mürke siduda ning neid väljutada.

Kogu maailma ning ka Euroopa suurtes õunakasvatuses kasutatakse märkimisväärses koguses erinevaid taimekaitsevahendeid. Lisaks kasutatakse laialdaselt õunte vahatamist ja säilitusainetega pritsimist, et tagada võimalikult pikalt nende kaubanduslik välimus ja muuta puuviljad transpordikindlamaks. Suurt osa nendest kemikaalidest võib ka peale pesemist õuna koorest leida, seega on importõunte puhul siiski mõistlik neid süüa ilma kooreta.

Õnneks on ka Eestis mõned suuremad õunakasvatused, mille toodangut on juba laialdaselt võimalik osta. Meie kodumaises kliimas on õunasordid pisut tugevamad ning haiguskindlamad. Ka kahjureid ei ole nii palju, samuti ei kasutata keemilisi vahendeid õunte säilitamisel. Pigem investeeritakse korralike säilitustingimustega hoidlatesse ja tehakse tihedat koostööd teadlastega, et meie kodumaised õunad oleksid võimalikult puhtad ja tervislikud.

Oma aias kasvatatud õunte vastu ei saa kindlasti miski, kuid võimalusel on õunu ostes alati tervislikum valik kodumaine puuvili.

Maakodu