Suvi on käes! Kuidas endale hea ja sobiv jalgratas valida?



Donna ratas
Foto: Madis Veltman

Jalgratas asendab mõistlike vahemaade puhul edukalt nii ühistransporti kui autot, olles tervislikum ja keskkonnasõbralikum.

Erinevad uuringud näitavad, et inimestel on kõige parem tuju, kui nad sõidavad tööle või kooli jalgrattaga. Kuidas aga valida oma liikumisvajadustele vastav jalgratas?

Linnajalgratas

Kui on soov hakata tööl käima rattaga, tasub mõelda linnaratta peale.

“Igapäevaselt jalgrattaga tööl või koolis käimine aitab hoida kehalist aktiivsust, säästa aega ja hoida kokku transpordikulusid,” selgitab Kaup24 turundusjuht Rauno Kristjan, kelle sõnul ostetakse e-poest kõige rohkem just soliidse välimusega tänavarattaid.

“Rattaid hakatakse ostma tavaliselt juba märtsis, kui lumi hakkab vaikselt sulama ning ilmad lähevad soojemaks. Maikuu on rattaostu kõrgpunkt – siis on kindel, et suvisteks sõitmisteks ollakse kenasti valmis.”

Linnarattal on võrreldes hübriid- või maastikuratastega vähem käike (1-7), kuid need katavad täielikult linnatänavatel sõitja vajadused. Tänavaratta käiguvahetajad asuvad üldiselt rattarummu sees, mis teeb ratta töökindlamaks.

Ratta valikul peab kindlasti silmas pidama jalgrattaraami suurust, käikude arvu ja seda, mis kuulub ratta standardvarustusse ehk kas olemas on tuled, pakiraam, rattajalg, ketikaitse ning porilauad. Samuti ei tasu unustada linnaratta lukustamiseks vajalikku rattalukku.

Maastikujalgratas

Seotud lood:

“Maastikurattad olid algselt vaid spordivahendiks mõeldud, kuid nimi on petlik, sest ratas sobib eelkõige neile, kes sõidavad valdavalt mööda kiviseid või vahelduva maastikuga teid,” nendib Kristjan ning lisab, et selle jalgratta puhul tasub vaadata, et ratta diameeter oleks pisut väiksem kui linna või hübriidrattal, kuid rehvid laiemad ja tugeva mustriga. Raskel rajal sõitmine on nii mugavam ja ohutum.

Maastikuratta valimisel tasub võrrelda nii raami suurust, rehvide laiust kui ka rattaraami materjali, millest sõltub ratta raskus ja ka vastupidavus.

Kõige populaarsemad maastikuratta raamisuurused on 19 ja 20 tolli, mis vastavad sõitja pikkusele vastavalt 173-183 cm ja 178-185 cm.

Maanteejalgratas

Tegu on väga spetsiifilise rattatüübiga eesmärgiga sõita asfaldil.

Maanteeratas on väga kerge, aerodünaamilise sõiduasendiga ning võimaldab sõita väga suurtel kiirustel.

Loe veel

Peamiselt soetatavad ratta endale professionaalsed ja harrastussõitjad, kes käivad võistlemas.

“Ratta puhul on oluline valida õige suurus, et sõit kulgeks võimalikult mugavalt, tõhusalt ega tekitaks vigastusi,” toonitab Rauno Kristjan. Kui tipprataste hinnad küünivad 10 000-12 000 euroni, siis tavasõitjale leiab sobiliku maanteejalgratta ka alatest 650 eurost.

Hübriidratas

“Ostjad saavad järjest enam aru, et maanteel ja isegi metsateel on maastikuratta asemel parem sõita maastikuratta välimuse, kuid sootuks suuremate rataste ja siledama mustriga rehvidega hübriidrattaga, sest see katab tänava- ja maastikurattaga võrreldes kõige suurema osa sportliku inimese vajadustest,” nendib Kristjan.

Hübriidil on tavaliselt 21-27 käiku, rattad on 28-tollised ning hinnad algavad 300-400 eurost.

Laste- ja noorterattad

Laste- ja noorterattad on mõeldud peamiselt 2-12-aastastele ning erinevad üksteisest peamiselt rataste suuruse poolest, mis võivad olla 12 tollist kuni 24 tollini.

Samuti on erinevus käikudes – üldjuhul pakutakse käikudega mudeleid lastele alates 5.-6. eluaastast.

“Lasteratta puhul on oluline tähelepanu pöörata sellele, et rattal oleks käsipidurid, niimoodi õpib ja harjub laps kohe algusest peale kasutama ohtlikes olukordades käsipidureid, mitte ei vänta tagurpidi,” soovitab Kristjan.

Mistahes rattaga sõitmisel tasub kindlasti meeles pidada ohutusnõuandeid – kanda kiivrit, valida endale vastav sõidukiirus ning arvestada jalakäijate ja autodega.

Jäta kommentaar
või kommenteeri anonüümselt
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare