Küüslauku ja ebaküdooniat väärindav pereettevõte valmistab üllatavate kooslustega tooteid
(21)Väike-Maarja vallas Ärina külas tegutseb Vinkymon OÜ, väike Eesti perefirma, mis on pühendunud kohalike supertoiduainete - ebaküdoonia ja küüslaugu tutvustamisele ja levitamisele.
Ettevõtte missioon on pakkuda tarbijatele unikaalseid maitseelamusi, sealhulgas ebaküdoonia limonaade, vahuveine ja küüslaugutooteid. Vinkymon OÜ unistab ka eksporditurule jõudmisest.
„Elus peab alati midagi juhtuma, et uued asjad sünniksid,“ tõdeb Rando Vink, Vinkymon OÜ tegevjuht ja üks asutajaid. 2012. aasta tõi muudatuse ka nende perre: Rando ema jäi tööta. Istuti perega maha ja mõeldi, kuidas leida eeskätt talle rakendust. „Kuna oli vaid umbes 10 hektarit maad, pidime tõsiselt mõtlema, mida saaksime teha,“ selgitab Rando.
Õnneks oli siseringis olemas toidutehnoloogia ekspert – tädi, kes töötas Valgamaal moositööstuses. Tema soovitusel otsustati hakata kasvatama ebaküdooniat. Seni oli see olnud ilutaim, millest vanavanemad talveks suhkrusiirupis maiust tegid.
„Esialgu vaatasid vanemad mind, nagu oleksin peast soe,“ meenutab Rando. Esimesed taimed istutati loominguliselt. Nüüd saab uhkusega näidata, kuidas taimi mitte istutada. Õnneks on need taimed kõik aastad kenasti teeninud. Järgmise kahe aasta jooksul kavatsetakse istandust uuendada ja vanad taimed väärikalt pensionile saata.
Mürgised seemned ja hirmkallid kanepiõisikud
Ebaküdoonia ja küüslauk on erilised just toitainete tõttu, mida nad sisaldavad. Ebaküdoonia sisaldab ohtralt C-vitamiini ja mineraale. „Oleme Vinkymonis uurinud ebaküdooniat väga põhjalikult. Google pakub erinevaid andmeid, kuid üks oluline nüanss on sageli tähelepanuta jäänud – ebaküdoonia seemned on äärmiselt mürgised. Meil oli plaanis teha seemnejahu, kuid saatsime viimasel hetkel seemned Itaalia laborisse analüüsi. Kui vesiniktsüaniidhappe piirnorm on 20 mg/kg kohta, siis laborist tuli tagasi tulemus 600 mg/kg kohta. 280 mg/kg kohta on juba tappev kogus. Seega palun veenduge enne erinevate viljade seemnete tarbimist, et need on ohutud,“ hoiatab Rando.
Uute tooteideede sünniprotsess ettevõttes on tõeline loominguline väljakutse. „Olen suur ideede generaator,“ ütleb Rando ja seletab, kuidas supermarketites ringi vaadates tekib tihti uusi mõtteid. Näiteks joogiletti vaadates mõtled, millised maitsed võiksid ebaküdooniaga hästi sobida. Retseptikatsetusi on olnud palju. Kõige eksootilisem idee on ebaküdoonialimonaad kanepiõisikuga, mille retsept ootab juba kolm aastat sahtlis. Probleem on hinnas – 15 eurot pudel. „Kui keegi suudab kanepiõisikute kasvatamise ja müügiga hakkama saada, oleme valmis idee ellu viima.“
Varasemad kogemused on õpetanud, et toodet välja töötada ei ole lihtne. Näiteks esimest traditsioonilist limonaadi katsetati terve aasta. Praegu kestab uue toote väljatöötamine 4–7 kuud. Testitakse retsepti, disaini ja maitseid. Vahel ei sobi maitsed üldse. Õnneks on küüslaugu puhul protsess lihtsam. Uue toote väljatöötamine võtab umbes kolm kuud. Iga sammu astudes otsitakse pidevalt täiuslikku tasakaalu, et luua maitseelamusi, mis tõeliselt tähelepanu ärataksid.
Toodete disaini eest hoolitseb Rando elukaaslane Liisi, kes on andnud olulise panuse ettevõtte visuaalsesse identiteeti. „Kui alguses oli meie logo mesilane, mis pidi sümboliseerima puhast loodust, siis appi tulnud agentuur tõstatas küsimuse, miks mesilane, see sümboliseerib ju mett.“ Mesilane kadus ja andis teed julgematele värvidele, mida ettevõte praegu kasutab.
„Trükkisin etiketid füüsiliselt välja, läksin kaubandusse, panin need teiste toodetega kõrvuti ja sain aru, et see ei tööta,“ selgitab Rando. Kuigi julged värvid üllatavad paljusid, oli see teadlik eesmärk: väikese ettevõttena paistetakse silma eristuvate värvidega.
Pandeemia tõuked ja uued strateegilised sammud
Koroonapandeemia tõi Vinkymoni tegevusse olulisi muudatusi ja suunas ettevõtte strateegiat uude suunda. Varem keskenduti maheda ja kvaliteetse tooraine tootmisele, et eristuda odavamatest konkurentidest, kuid COVID-19 sundis Vinkymoni oma fookust ümber hindama. Ettevõtte juht selgitab, et pandeemia andis vajaliku tõuke liikuda tooraine tootmiselt kõrgema väärtusega toodete arendamise suunas.
Praeguseks on tehtud edukaid samme ja saavutatud märkimisväärseid tulemusi. Vinkymon on otsustanud vältida hinnasurvet tooraineturul, suunates oma tegevuse spetsiifilistele niššidele, mis võimaldavad vältida madala hinnaga toodetega konkureerimist.
Ettevõtte filosoofia keskme moodustab toodete puhtus ja kõrge kvaliteet, kusjuures rõhutatakse, et see on saavutatud keemilisi aineid kasutamata. Samas seisab Vinkymon nüüd silmitsi uue proovikiviga: hoida sama kvaliteeti ka sisse ostetud toorainet kasutades.
Ettevõte investeerib uutesse tehnoloogiatesse ja automatiseerimisse, et vähendada inimvigade võimalust ja tagada stabiilne kvaliteet. Näiteks kavatsetakse märga küüslauku kuivatada oma seadmetega ning kontrollida kvaliteeti, et toode säiliks aasta ringi. Peale selle arendatakse uusi ärisuundi, sealhulgas kaunviljadest ja teraviljadest looduslike magusainete tootmist, mis aitab turul edasi liikuda ja konkurentsis püsida.
Musta küüslaugu maagia
Eesti toidutööstuses on viimastel aastatel tekkinud uuenduslik suundumus läheneda tuntud koostisosadele uut moodi. Üks selline trend on musta küüslaugu kasutamine. Kuigi must küüslauk pole Eestis uus toode, on kohalikud tootjad leidnud sellele värske lähenemise. “Ostsime endale spetsiaalse musta küüslaugu ahju, et vältida väävlit sisaldava valge küüslaugu tõsiseid lõhnaprobleeme,“ märgib Rando. Ahju soetama motiveeris ühtlasi vajadus leida alternatiiv tavalise küüslaugu pulbrile, mis tihti säilitab oma tugeva lõhna.
Küpsetamine ja fermenteerimine, mida nad oma tooteid valmistades kasutavad, on samuti tähelepanuväärne. „Ahju mahub korraga 200 kg küüslauku, millest saame lõpuks 170 kg toodet. Protsess kestab 25 päeva ning temperatuur varieerub 50–85 kraadi vahel,“ selgitab Rando. „Protsess jaguneb kaheks osaks: fermentatsiooniks ja kuivatamiseks. Esimese tsükli lõppedes saame valida, kui kuivaks toode lõpuks kuivatada. Oleme katsetanud erinevaid kuivatamisperioode – näiteks 15 päeva kuivatatud küüslauk meenutas kummikommi.“
Loodud on mitmesuguseid tooteid, sealhulgas musta küüslaugu ketšup, teriyaki kaste ja isegi lihakaste pohlalisandiga. Viimane sai Soome messil väga positiivset tagasisidet. Musta küüslaugu pasta lisamine leiva koostisosana on tõstnud selle populaarsust,“ märgib Rando ja toob näiteks Päts OÜ leiva, kus must küüslauk on saanud head vastukaja.
Ampsud ja lonksud presidendi peol
Koostöid on teisigi, näiteks Jaanihansoga loodud vahuveinide sari. Unikaalse maitse ja traditsioonilise valmistusmeetodiga õuna-ebaküdoonia vahuveini on kiidetud ja pakutud isegi Eesti presidendi vastuvõtu ametliku tervitusjoogina. See sisaldab kohalikku mett ja ei ole filtreeritud, pastöriseeritud ega sundkarboniseeritud.
Eestis on küüslaugutooted leidnud tee teistegi tootevalikute hulka, näiteks küüslaugukrõpsud ja fermenteeritud küüslauk. Rando tõdeb: „Inspiratsiooni saime jahimeeste kokkutulekult, kus ühe vanema härra küüslauk oli hitt oma ainulaadse maitse tõttu. Katsetused viisid selleni, et presidendi vastuvõtul serveeriti suupistena meie küüslauku praetud musta leiva ja suitsuse seapõsega.“
Kriitilised otsused väikeses ringis
Pereettevõtte juhtimisega kaasnevad väljakutsed ja õppetunnid, mida ei saa ainult raamatutest lugeda, vaid tuleb ise läbi elada. „Meie ettevõttes, kus eri põlvkondade inimesed töötavad koos, on olnud keerulisi hetki, kuid ka väärtuslikke õppetunde. Olen valinud suuna, et esialgsete katsetuste juures toimetan mina ja toidutehnoloog. Kriitilised otsused tuleb teha väiksemas ringis,“ ütleb Rando.
Tulevikuga on seotud mõtlemapanev küsimus, kuidas jätkata, kui ema ja isa ühel päeval pensionile lähevad. Hea töötaja on see, kes armastab oma tööd. Palgatöötajad keskenduvad sageli ainult igakuisele palgale, mitte töö kvaliteedile. „Olen kindel, et ühel päeval, kui ema ja isa astuvad kõrvale, saame hakkama.“
Agroturismi vallas on Vinkymon teinud suuri edusamme. „Sel aastal külastas meid esmakordselt umbes 40 inimest, kes said nautida meeldivat ja harivat kogemust. Ema ja tädi olid kohal, rääkisime ajaloost, näitasime põldu ja korraldasime toodete degusteerimise,“ kirjeldab juht. Külalised said villida limonaadi klaaspudelitesse ja käia talupoes. „Grupp jäi väga rahule,“ tõdeb ta. „Nüüd pakub meie ettevõte külastajatele tõelist maatööd ja peresoojust, pakkudes tehase- ja põllutuure, degusteerimist ning poekülastust.“
Kuula ka „Moodne talu“ podcasti.